The temptations of the Wiki devil (Fairy tale)

Talk about things not related to wiki encyclopedias here.
Post Reply
EarlStatler

The temptations of the Wiki devil (Fairy tale)

Post by EarlStatler » Fri Jan 12, 2018 10:50 am

(Under construction. Has to be translated, source: My blog.

Wikischimfaust
De tuin

Op een mooie avond zaten Jimbo en de wikiduivel De Kolonel voor het imposante hoofdkantoor van de Foundation. Het gebouw had de vorm van een W en om het ecologische beleid van de Foundation te benadrukken was het grasdak opgedeeld in kleine puzzelstukjes met letters daarop. (Hoewel sommige beweerde dat het gebouw de vorm van een M had, het is maar hoe je het bekijkt. Een bekende hamburgerketen had zelfs een claim overwogen, totdat men het misverstand inzag.) De bots zoemde, kennis werd verzameld, en het de Wiki-beweging nam meer en meer de vorm aan van een EO jongerendag, en het geld van de gulle, dankbare donateurs kloste en stroomde na vele oproepen om meer en meer geld binnen. Alles leek vredig.

In de lommerrijke tuin, wat eigenlijk meer een lusthof was zaten twee personen op een bankje in een diep gesprek verwikkeld. Het gaat goed, sprak een glunderende Jimbo, er is een ongelooflijke hoeveelheid goede wil onder de mensen, voor je het weet hebben wij onze doelstellingen robotmatig bereikt. Stel je voor, alle menselijke kennis is dan verzameld en gebundeld. De wiki-mens is in- en in goed. Die werkt geheel belangeloos bijna dag en nacht aan de grootste kennisverzameling uit de historie. We worden er dan ook alom om bejubeld, zelfs de Erasmusprijs hebben we binnen.

De wikiduivel sprong op. Ha, riep hij, je project is niks meer of minder dan een digitale vuilnisbak, het lijkt nergens op! En die wikimens is net zo slecht als de rest van mensheid! Door- en door verrot en verdorven dus! De meeste van die goedwillende medewerkers van jouw zijn slechts useful idiots of trollen! Wedden, wedden dat ik de wikimens zo verleidt tot het slechte? Het inhalige? Verleiden kan tot zelfverrijking? Tot het vertellen van leugens? Jouw wikimens heeft alle ondeugden die in elk mens schuilen!

Bestaat niet, sprak Jimbo. Die weddenschap neem ik aan, zo is mijn wikimens niet. Die is door en door goed en barst van de goede wil.

Ze gaven elkaar de hand erop, en de wikiduivel nam afscheid. Zachtjes lachend in zijn vuistje liep hij weg, om zich bij zijn digitale vriend te vervoegen die van achter een boom alles had gehoord. Het was de beruchte en voor eeuwig verbannen Graaf Statler. Ik weet wel iemand, mompelde de Wikiduivel al gniffelt tegen zijn vriend……..

Het bos

De volgende dag was Wikischimfaust, ook wel Wikifaust genoemd naar een van zijn vele sokpoppen, met zijn vleesvriendje WikimediaEdo Pokémon go aan het spelen in de buurt van het optrekje van MM. De ene na de andere vonden zij, en de knaapjes jubelde het uit van de pret. En terwijl ze gebogen over de schermpjes van hun mobieltje voortliepen, volkomen opgaande in hun spel, verscheen er een wel heel bijzondere Pokémo op het mobieltje van onze schimmige vriend. Namelijk die van een Pokémo-poedel. En toen hij deze aan zijn vriend liet zien, merkte die droog op, o, dat is een virus. Je hebt een query nodig. Dan is het zo gefixt.

In de zolderkamer van Schim

Voor Wikischimfaust was de lol van het spelletje af en geïrriteerd snelde hij zich naar huis. Op zijn kleine zolderkamertje zette hij zijn PC aan, en begon wat categorieën toe te voegen. Maar plots verscheen ook daar op het scherm de sokpoppokémo-poedel, die niet weg te klikken was, wat hij ook probeerde. Maar tijdens zijn pogingen viel hij in een diepe, diepe droomloze slaap.

Toen hij wakker werd stond de wikiduivel naast hem. Droom ik of niet dacht Wikifaust, de grootste trol aller tijden in mijn kamertje! Dit moet ik op IRC melden!
Maar voordat hij kon inloggen begon de wikiduivel te spreken op een verleidelijke toon.

Kijk eens, sprak hij, rijkdom, aanzien. Macht! Een internationale wikicarrière kan ik je bieden. Alles kun je krijgen. Kom naar onze gezellige wikimeeting! Superieure kennis zal je ten deel vallen! Kennis, kennis, een onmetelijke hoeveel kennis! Sluit een pack met mij, en je hebt niks meer te wensen! Gratis overnachten in ons luxe wikihotel! (Let vooral op de verleidelijke Moira en Trijntje). Maar, in ruil daarvoor krijg ik iets, wat je eigenlijk niks kost! Ik wil namelijk je ziel na je digitale dood.

Even twijfelde Wikischimfaust, en vroeg, en krijg ik ook van die lekkere… met van de die grote… De duivel dacht even na. Nou vooruit, je hebt een punt, bijna alles kun je krijgen. Niet alles. Teken hier maar met je bloed op deze digitale stroopwafel tussen de ribbeltjes. Waarop WikiFaust zichzelf prikte met zijn styli en zijn digitale handtekening zette op het tablet van de wikiduivel, waarna de wikiduivel voorstelde naar de kroeg te gaan.

In de kroeg.

Gent_Café_De_Hopduvel-PM_04693.jpg

(Bron:Commons, (cc by-sa-0.3) by PRMaeyaert)

Het was een vreemde omgeving. Iedereen bewoog er houterig, je zou bijna zeggen robotmatig. En de gesprekken gingen eigenlijk nergens heen. Af en toe viel er iemand binnen, en die riep dan: Inspire Campage: Improving diversity, improving content! En zulk soort zaken. Niemand die er een klap van begreep, maar dat interesseerde eigenlijk geen mens.

Gezellige zaten Wikifaust en de duivel aan hun bekertje eigenlijk niet te drinken automatenkoffie, toen de wikiduivel voorstelde, kom, we gaan naar het achterkamertje, en ik neem je nu mee naar de heks Moira, die zal jouw mooi en aantrekkelijk maken!

Het achterkamertje.

En zo ging de heks aan de gang met Wikischimfaust. Een tamelijk hopeloos geval, maar vooruit, ik zal mijn best doen, dacht ze bij zichzelf. Ik heb wel zwaardere gevallen in gedachten, bijvoorbeeld die Sjoerd. En toen de heks klaar was, stond er een hele andere schim. In een keer waren hij en al zijn sokpopvriendjes arbcomlid, moderator, checkuser, en ja, en zelfs steward! Ik heb macht, macht, dacht Wikischimfaust! Zelfs internationale macht! Ik heb macht over het grootste kennisverzamelingscomplex ter wereld! Mijn droom is uitgekomen! Hoezee!

Het zolderkamertje van Wikischimfaust.

Dag en nacht zat Wikifaust op zijn zolderkamertje achter drie schermen. Eten deed hij eigenlijk nog zelden, anders dan een robotgemaakte pizza, maar die smaakte hem niet. Of het nu aan de botgestuurde oven lag of aan de software, de pizza’s waren niet te eten. Dan deed de robotoven weer suiker in het deeg, dan verbrande hij de toch al niet zo smakelijk pizza, en dan weer vergat hij hem te bakken. Nee, de botpizzaoven was geen succes, al zou Wikifaust nog liever zijn tong afbijten dan dat toegeven.

Hij vermagerde dan ook sterk, en zag bleek. Het enige waar hij nog wat daglicht anders dan door het kleine dakraampje opving was als hij naar een wikimeet ging. Maar ook dan, hij kon zijn ogen en vingers maar niet van zijn mobieltje afhouden. Nee, het ging niet goed met Wikischimfaust, ondanks dat de kennisverzameling explosief groeide, net zoals zijn macht.

Op een dag viel Wikifaust in slaap achter zijn computer van uitputting en ondervoeding, en toen hij wakker werd stond daar niet alleen de wkiduivel, maar ook de beruchte graaf in zijn zolderkamertje.

De graaf pakte al Wikifaustschim zijn mobile speelgoed af, en gooide alles met een boog uit het raam, en zijn PC en robotoven er achter aan. (Gelukkig liep er op het late uur niemand op straat!) Zo, sprak hij, dat komt er van als je naar de verlokkingen van de wikiduivel luistert, naar buiten jij! Ga een echt leven leiden!

De Wikiduivel grinnikte. Maar die weddenschap heb ik toch maar maar mooi gewonnen, en mij woord heb ik gehouden. Je hebt toch die mooie suite in dat Hotel in California die ik je beloofd had? En de macht over alle kennis? En nu wil ik je digitale ziel!
If you're in a dogfight, become a cat!

The Joy

Re: The temptations of the Wiki devil (Fairy tale)

Post by The Joy » Sat Jan 13, 2018 4:43 am

As long as it's not in German and about a fishwife, we should be fine. :)

https://www.cs.utah.edu/~gback/awfgrmlg.html
"In the long run, volunteers are the most expensive workers you'll ever have." -Red Green

"Really, what we want now, is not laws against crime, but a law against insanity. That is where the true evil lies." -Mark Twain

EarlStatler

Re: The temptations of the Wiki devil (Fairy tale)

Post by EarlStatler » Sat Jan 13, 2018 10:49 am

German sounds always a bit like a machine gun.
Ich liebe dich!, how is possible to say you love someone in German. I love you , sounds nice. Je t'aime, yes. Σ 'αγαπώ, yes, Ti amo, a, how romantic. Ik hou van je, not bad. But Ich liebe dich! It sound like you want to execute your lover.

On the other hand, es ist noch immer ein cultuur sprache was often said in the WWll. Because it's also the language of Goethe, and other famous German writers. (It is language of culture.) And about Dutch, Germans often say it's is not a language, it's a laryngitis, with all that strange sounding ch's and g's.
But for both Dutch and the Germans it's almost impossible to speak a foreign language without a heavy accent, because of all that typical pronunciations.
And I said it before, we understand the Germans, but they don't understand Dutch. Even someone who never learned German understand German in Holland. Anyway, I want to translate the text in the coming days.
If you're in a dogfight, become a cat!

Post Reply